Hoe je de prijs van jouw party dienst bepaalt vinden de meeste party planners lastig. Dat je moet verdienen om je business draaiende te houden is logisch. Je prijzen bepalen is dus een serieuze kwestie. Maar wanneer is je prijs te hoog of te laag?
Prijs-kwaliteitverhouding
Daar heb ik jarenlang geleden ook veel over nagedacht. Als er voor de klant geen ‘bewijs’ is dat je het in hun ogen ‘hoge’ bedrag waard bent worden ze wantrouwend. Zijn je prijzen te laag, dan twijfelen ze over de kwaliteit van je werk en of je wel goed genoeg bent. Kan het nóg ingewikkelder?!
Kosten die vergeten worden
Maar hoe vind je de perfecte mix waarbij jouw prijs aansluit op de kwaliteit die je levert? Startende ondernemers beginnen vaak met te lage prijzen. De één houdt bijna niets over en de ander maakt misschien een kleine winst. Wat vaak vergeten wordt is dat je terugkerende bedrijfskosten hebt en ook nog eens belasting betaalt. Als je dit allemaal op een rijtje zet besef je al snel dat er meer moet binnenkomen als je wilt verdienen met je passie. Toen ik mijn prijs bepaalde voor mijn party diensten heb ik naar een aantal factoren gekeken.
Som alle benodigdheden op
Allereerst heb ik mijn party dienst onder de loep genomen en uitgeschreven wat er allemaal bij komt kijken. Ik begon met het eindresultaat als uitgangspunt. We weten allemaal hoe we willen dat het er uiteindelijk uitziet en hoe we hopen dat de klant reageert. En ik heb het hier over de basis, alle extra’s die de klant wilt reken ik hier nog niet mee. Als je die visie vasthoudt, schrijf dan op welke producten, diensten en leveranciers er allemaal nodig zijn om deze visie waar te maken. Uiteindelijk heb je dus een hele lange boodschappenlijst, om het zo maar even te noemen. Schrijf elk lintje, elke cup cake, elke leverancier en elke zak ballonnen op.
Hoe je de prijs van je party dienst bepaalt
Je zal merken dat je al snel honderden euro’s en misschien zelfs de €1000 aantikt, afhankelijk van hoe groot je party dienst of product is. En dat zijn slechts je kosten. Dit is wat je allemaal moet uitgeven om je party dienst succesvol neer te zetten. Jouw uren aan werk zit hier nog niet bij inbegrepen. Wat jij aan de opdracht verdient bepaal je aan de hand van een verdienmodel. Dat kan een uurtarief zijn, een vaste prijs of een percentage van het budget. Als je de kosten, die voor de klant zijn, en jouw salaris bij elkaar optelt, heb je een prijs voor je party dienst.
Vind de juiste doelgroep
En weet je wat ik zo mooi vindt van deze manier van berekenen? De cijfers liegen niet. Als je gewoon een prijs bedenkt zonder het ergens op te baseren. ben je al snel geneigd om het bij te stellen. Daar gaat het dus al fout. Toen ik mijn prijs eenmaal zwart op wit had besefte ik al snel dat niet iedereen bereid was om hiervoor te betalen. Ik moest dus op zoek naar de juiste doelgroep. Mensen die de waarde van mijn dienst inzagen. Kies dus een doelgroep die bij jouw kwaliteit en manier van werken past. Als je je richt op exclusieve klanten uit het hogere segment, dan moet je ook op dat niveau presteren.
Klanten willen waar voor hun geld
Ondanks dat iedereen wel van een goede deal houdt, wil niemand de ‘bodemprijs’. Ze willen waar voor hun geld. De doelgroep die je kiest bepaalt deels welke prijzen je kunt vragen. En als je geen klanten krijgt omdat ze je te duur vinden, dan heb je de juiste doelgroep nog niet gevonden. Een party planner voor Hollywood celebrities vraagt hele andere prijzen dan een party planner voor particuliere klanten zoals jij en ik. Maar in beide gevallen worden ze betaald.
Maak jij één van de 5 meest gemaakte financiële fouten?
Dit is in het kort hoe ik de prijzen voor mijn party diensten heb bepaald. Misschien ben je al goed op weg, maar maak je kleine foutjes die zorgen dat je te weinig verdient. Meld je aan voor mijn masterclass!