De kans is groot dat je dit onbewust mogelijk maakt. Veel startende party planners rekenen veel te weinig voor hun party planning diensten. De belangrijkste reden hiervoor is dat je bent bang bent om klanten weg te jagen omdat ze je te duur vinden. Of je denkt dat je te weinig ervaring hebt om betere prijzen te vragen. Het resultaat? Je onderschat de waarde van je werk en plakt daar een veel te lage prijs aan vast.
Neem geen genoegen met lage prijzen
Als startende party planner voelt het soms alsof je kennis en ervaring minder waardevol is dan die van ervaren party planners. Dit is absoluut geen reden om de allerlaagste prijs voor je diensten te vragen. En ook geen reden om op deze manier goedkoper te zijn dan anderen. Het kost namelijk evenveel bloed, zweet en tranen als je een feest organiseert voor €25 per uur of voor €50 per uur. Bovendien trek je alleen maar koopjesjagers aan die geen waarde hechten aan je werk, maar aan de laagste prijs. Dus waarom zou je voor minder gaan?
Weet wat je waard bent
Neem de tijd om na te denken over die toegevoegde waarde die je jouw klanten biedt. Hoeveel tijd bespaar je ze? Welke voordelen hebben ze wanneer ze jou inhuren? De meeste klanten willen stressvrij van hun feest genieten, de jarige een onvergetelijke verjaardag geven of hebben simpelweg geen tijd om alles te regelen. En dan hebben we het nog niet eens over hoe je het thema tot in de puntjes uitwerkt. Dat is jouw toegevoegde waarde, dus daar betaalt de klant voor.
Lage prijzen en jouw talent
Okay, nu wil ik dat je nadenkt over hoe lang je al actief in de party planning sector. je hebt meer talent dan je denkt! Welke unieke kwaliteiten en ervaring heb je te bieden aan je klanten? En wees niet te streng voor jezelf. Misschien organiseer of decoreer je al jaren feestjes voor vrienden en familie, maar doe je het pas sinds kort als business. Noteer kwaliteiten die jou onderscheiden van andere party planners. Je zal merken dat het makkelijker wordt om de voordelen voor de klant op een rijtje te zetten. En wanneer je weet wat je waard bent, ben je een stuk zelfverzekerder over je prijzen.