Veel startende party planners rekenen veel te weinig voor hun party planning diensten. De belangrijkste reden hiervoor is dat je bent bang bent om klanten weg te jagen omdat ze je te duur vinden. Of je denkt dat je nog voldoende ervaring hebt om prijzen te vragen die je écht waard bent. Het resultaat? Je onderschat de waarde van je werk en plakt daar een veel te lage prijs aan vast. And I’m not having it, girl!
De oplossing voor dit probleem is zelfverzekerd zijn over je prijzen, zodat klanten graag betalen voor de meerwaarde die je levert. Want je bent elke cent waard! Hoe je dat doet?
Neem geen genoegen met minder
Als startende party planner voelt het soms alsof je kennis en ervaring minder waardevol is dan die van ervaren party planners. Dit is absoluut geen reden om de allerlaagste prijs voor je diensten te vragen. En ook geen reden om op deze manier goedkoper te zijn dan anderen. Het kost namelijk evenveel bloed, zweet en tranen als je een feest organiseert voor €25 per uur of voor €50 per uur. Bovendien trek je alleen maar koopjesjagers aan die geen waarde hechten aan je werk, maar aan de laagste prijs. Dus waarom zou je voor minder gaan?
Weet wat je waard bent
Neem de tijd om na te denken over die toegevoegde waarde die je jouw klanten biedt. Hoeveel tijd bespaar je ze? Welke voordelen hebben ze wanneer ze jou inhuren? De meeste klanten willen stressvrij van hun feest genieten, de jarige een onvergetelijke verjaardag geven of hebben simpelweg geen tijd om alles te regelen. En dan hebben we het nog niet eens over hoe je het thema tot in de puntjes uitwerkt. Dat is jouw toegevoegde waarde, dus daar betaalt de klant voor.

Okay, nu wil ik dat je nadenkt over hoe lang je al actief in de party planning sector. Welke unieke kwaliteiten en ervaring heb je te bieden aan je klanten? En wees niet te streng voor jezelf. Misschien organiseer of decoreer je al jaren feestjes voor vrienden en familie, maar doe je het pas sinds kort als business. Noteer kwaliteiten die jou onderscheiden van andere party planners. Je zal merken dat het makkelijker wordt om de voordelen voor de klant op een rijtje te zetten. En wanneer je weet wat je waard bent, ben je een stuk zelfverzekerder over je prijzen.
Vind de juiste klanten
Weten met welk type klanten je graag samenwerkt is super belangrijk. Dit zeg ik heel vaak tegen de party planners die ik spreek, en nu ook tegen jou: niet iedereen kan jouw klant zijn. Eén van de bekendste klachten is werken met klanten die je hoofdpijn bezorgen en achteraf spijt hebben. Vooral in het begin accepteer je als startende party planner bijna elke klant die jou nodig heeft. Dit is prima om meer ervaring op te doen en geld te verdienen, maar ze kunnen ook leiden tot de meest vreselijke verhalen.
In plaats van je prijs verlagen voor koopjesjagers, kun je beter de juiste klanten vinden die je werk waarderen en er met alle liefde voor betalen. Klanten zouden zich speciaal moeten voelen om met jou te kunnen werken en jij zou enthousiast moeten zijn om hen als klant te hebben. Om dit voor elkaar te krijgen is het waardevol om op te schrijven wie jouw ideale klant is en waarom. Want er is geen één paracetamol die de ‘vervelende klanten-hoofdpijn’ verlicht.
Verander je mindset
Hoe je denkt over de prijzen die je vraagt kan een weerspiegeling zijn van jouw associatie met geld. Wat dit betekent is dat je bepaalde ideeën hebt over wat iets waard is, wanneer het in jouw ogen goedkoop is en wanneer het duur is. Maar als jij niet in de waarde van je diensten gelooft, wie dan wel? Daarom heb ik een paar vragen voor je:
1. Denk je dat je diensten meer waard zijn dan wat je momenteel vraagt? Zo ja, waarom? En als je antwoord nee is, waarom niet?
2. Wat gebeurt er als je niets aan je prijzen verandert?
3. Wat is het ergste dat er kan gebeuren als je je prijzen verhoogt?
Vraag om hulp
Als je onzeker bent over je prijzen en moeite hebt om een inkomen te verdienen als party planner, dan help ik je graag. De online cursus ‘Get your money, honey!’ heb ik speciaal ontwikkeld voor startende party planners zoals jij. We gaan stap voor stap toewerken naar jouw ideale jaarsalaris en uurtarief. Mijn doel is ervoor zorgen dat elke party planner van haar passie haar werk kan maken!
Ben je al aardig op weg en heb je advies nodig? Boek dan een 1-op-1 sessie met mij.