Eerste Hulp bij Party Planning blog-niche Hoe vind je een niche en waarom heb je het nodig?

Hoe vind je een niche en waarom heb je het nodig? Je hebt het woord ‘niche’ vast wel vaker gehoord.  Een niche is een specialiteit binnen een markt om jezelf te onderscheiden. Met een niche zijn jouw diensten gericht op een bepaald publiek, omdat je precies weet wat zij nodig hebben. In deze blog lees je meer over een niche kiezen in de party sector.

Voorbeelden van een niche in de party sector

Er zijn zoveel manieren om jouw party bedrijf te onderscheiden in de wondere wereld van party planning. Zoveel mensen, zoveel wensen. In de party sector kun je een niche kiezen op basis van een doelgroep of een behoefte. Bij een doelgroep kun je denken aan vrouwen die dertig worden. Maar je kunt ook een specifieke dienst aanbieden die (bijna) nergens anders te krijgen is, zoals last-minute feestjes. In beide gevallen ben je heel duidelijk in wie je als klant wilt hebben. Je wordt als het ware dé expert op dat gebied en zo wordt je ook gezien. Omdat de dienst vaak exclusief is en jij de enige bent die het aanbiedt, kun je hogere prijzen vragen. 

Hoe kies je een niche?

Kijk terug op feestjes die je al georganiseerd hebt of juist tof vindt om te organiseren. Als je bijvoorbeeld bekend bent met feestelijke tradities uit een bepaalde cultuur, zoals bar mitzwahs, dan kun je dat als niche kiezen. Of misschien ben je werkzaam geweest in het bedrijfsleven en ligt jouw expertise bij het organiseren van grote bedrijfsfeesten. Het punt is dat je een focus kiest en daar jouw bedrijf omheen bouwt. Uiteraard test je altijd van tevoren of er interesse is in jouw party diensten. Klanten die specifiek hiernaar op zoek zijn, komen bij jou uit omdat je de expert bent. 

Eerste Hulp bij Party Planning m6g2i1?v1701281607 Hoe vind je een niche en waarom heb je het nodig?

Waarom je een niche nodig hebt

Als je wilt opvallen tussen andere party planners of het zat bent om steeds dezelfde feesten te organiseren, kies dan je eigen koers met een niche. Je legt de focus op jouw talenten en doet alleen waar je goed in bent. Belangrijker nog: je doet wat je écht leuk vindt! Want eerlijk: sommige feestjes kun je na een tijdje echt niet meer zien (lees: unicorn feestjes). De angst die heerst is dat een niche weinig klanten oplevert, omdat je de rest van de markt links laat liggen. Niets is minder waar. Natuurlijk heeft het tijd nodig om je klantenkring op te bouwen.

Misverstanden over een niche kiezen

Een niche kiezen betekent absoluut niet dat je geen andere opdrachten kan accepteren. Neem een voorbeeld aan Eerste Hulp bij Party Planning: ik had ook Eerste Hulp bij Ondernemen kunnen heten, maar ik heb mijn niche gevonden in de party sector. Hetzelfde geldt voor mijn bedrijf De Bruiloft Nanny’s. Daarmee richten wij ons specifiek op bruidsparen met kinderen op hun bruiloft en niet op iedere ouder die op zoek is naar een nanny.