4 reacties aan klanten die jou te duur vinden

Leestijd: 3 min

Ken je dat? Je krijgt een aanvraag binnen voor een super leuke opdracht, werkt het idee uit en stuurt de offerte op. En dan krijg je deze reactie: “ik vind het te duur”. Je hebt het vast wel eens meegemaakt. And it sucks!

“Ben ik echt te duur?”

Het eerste wat je doet is aan jezelf twijfelen: “Misschien zijn mijn prijzen echt te hoog” of “Ik geef wel korting want ik wil mijn klant niet kwijt.” Girl, je bent echt niet de enige. Voorheen raakte ik bijna verstijfd als ik zo’n reactie kreeg. En omdat ik klanten wilde pleasen, ging ik er wel eens in mee. Maar tegenwoordig doet zo’n reactie me weinig. Waarom? Because I’m worth every damn penny! En jij ook.

De term “duur” is subjectief

Voordat we ingaan op de 4 antwoorden is het belangrijk om te weten dat wat voor de één ‘te duur’ is, voor de ander ‘cheap’ is. Wat ‘ik vind het te duur’ dus écht betekent is: ‘je bent op dit moment te duur voor mij’! En dat ligt niet aan jou; hun budget en jouw prijs zijn gewoon geen match. Het beste wat je kunt doen is luisteren en achterhalen waarom de klant jou te duur vindt.

Reactie #1: In vergelijking met…?

Dit is een goede aanpak als je het idee hebt dat je klant prijzen heeft vergeleken. Soms zeggen klanten dat je prijzen te hoog zijn in vergelijking met andere bedrijven die ze benaderd hebben. Als een andere party planner maar €200 vraagt voor iets waar jij €400 voor vraagt, heb je hier geen controle over. Leg uit waarom jij geen €200 vraagt en als de klant niet voor jou kiest, move on. Er zijn genoeg klanten die wel bereid zijn om voor jouw kwaliteit te betalen.

Reactie #2: Negeer het

Als je geen zin hebt om je prijzen te verdedigen, doe het dan ook niet. Je bent nou eenmaal niet de ideale party planner voor iedereen, hoe graag je dat ook wilt zijn. En er is vast een party planner die wel binnen hun budget valt. Blijf achter je werk staan en laat je niet beïnvloeden door hun reactie. Wijs ze op een nette manier af en investeer je tijd in de klanten die jou wel waarderen.

Reactie #3: Vraag naar hun budget

Als je klanten vertelt wat je uurtarief is of laat zien wat het allemaal kost, zijn er altijd een paar die ervan schrikken. Vooral als ze het vergelijken met wat ze zelf per uur verdienen of een veel lager bedrag in hun hoofd hadden. Als je naar hun budget vraagt, kun je een concreet bedrag noemen wat logischer klinkt. Schets een beeld zodat ze een idee krijgen hoe het feest eruit komt te zien. Als hun budget €1000 is, leg dan uit wat je allemaal kunt waarmaken voor dat bedrag (en wat niet). Zo voorkom je onrealistische verwachtingen.

Reactie #4: Heb je mij eigenlijk wel nodig?

Soms vinden klanten je te duur, omdat ze eigenlijk niet weten wat ze willen. Of ze vinden het onderdeel niet belangrijk genoeg, omdat ze het ‘ook ‘makkelijk zelf kunnen doen’. Kortom: ze willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Zulke klanten kun je het beste vertellen dat ze het liever zelf kunnen doen en altijd welkom zijn als ze toch hulp nodig hebben.

Eens goedkoop, altijd goedkoop

Er zullen altijd klanten zijn die de waarde van je werk niet begrijpen, en er dus nooit voor willen betalen. Bespaar jezelf de hoofdpijn; dit soort klanten willen alles voor niets. Als ze vanaf het begin al lastig doen, is dat een teken dat het een moeizame samenwerking wordt. Vaak zijn dit de mensen die aan het eind van de rit ineens ontevreden zijn of willen onderhandelen over de factuur. Ain’t nobody got time for that!