Waarom pakketten aanbieden een goed idee is

Leestijd: 3 min

Als party planner is je tijd kostbaar. En je tijd onderwaarderen is één van de grootste fouten die bijna elke party planner maakt. Sommigen rekenen hun tijd helemaal niet mee in de prijs en dat is super zonde! Je hebt er immers hard voor gewerkt. Als je vaak dezelfde diensten aanbiedt kun je ze bundelen in een pakket.

Bedenk welke diensten je wil bundelen

Dit betekent de tijd nemen om te checken welke diensten het meest populair zijn. Welke diensten boeken je klanten het meest? En ook belangrijk: wat boeken ze er vaak bij? Het is ook een idee om potentiële klanten of je omgeving te vragen wat ze graag in een pakket terugzien. Stel de vraag of Facebook of Instagram, altijd handig! Het mooie van je diensten bundelen is dat je meer bezig bent met opdrachten waar je enthousiast van wordt. Als je pakketten maakt van opdrachten waar je passie ligt, verkoopt het een stuk makkelijker.

Stel je pakket samen

Je diensten bundelen in een pakket vraagt om een strategie. Je klant moet in één oogopslag kunnen zien wat ze krijgen. Houd het taalgebruik simpel, maar vertel ook een verhaal over waarom dit de pakket beste keus is. Eigenlijk zou het pakket voor zich moeten spreken en de klant meteen enthousiast maken. Als je klant weinig vragen heeft voordat ze het aanschaffen, zit je goed!

Ga terug in de tijd

Denk terug aan voorgaande opdrachten en welke stappen je hebt genomen om het uit te voeren. Hoeveel tijd heb je eraan besteed? Welke kosten heb je gemaakt? Wat ging goed en wat ging minder goed? Zet dit voor elke dienst op een rijtje. En wees specifiek. Beschrijf duidelijk wat er bij het pakket is inbegrepen om elke vorm van miscommunicatie te voorkomen.

Prijzen voor je pakket

De prijs hangt af van je doelen en de diensten die je aanbiedt. De fout die de meeste party planners maken is hun pakket een te lage prijs geven en achteraf toch verhogen. Een manier om dit te voorkomen is opschrijven hoeveel uur het je heeft gekost om een soortgelijke opdracht uit te voeren in het verleden. Van daaruit kun je een inschatting maken plus eventuele tijd voor je administratie, telefoontjes, afspraken etc.

Promoot je pakket

Als je pakket eenmaal is samengesteld, is het tijd om het met iedereen te delen! Noem de pakketten op je website, je Facebookpagina en op Instagram. Laat elke potentiële klant weten dat een pakket vanaf nu ook een optie is. Gebruik woorden waar je klanten vaak op zoeken zodat je pakket makkelijker gevonden wordt.

Meten, evalueren en aanpassen

Je eerste pakket is nooit je laatste pakket. Of met andere woorden: oefening baart kunst en de eerste keer zal het nog niet perfect zijn. Dat heeft natuurlijk tijd nodig. Houd bij hoe vaak het verkocht wordt, wat je klanten ervan vinden, hoe je het zelf ervaart. Pas het pakket aan totdat je de beste versie van je pakket hebt waar klanten om staan te springen!

Wil je weten hoe je makkelijker prijzen bepaalt voor je diensten? Download ons gratis document hier!