Nieuwe klanten krijgen
Dat is makkelijker dan je denkt. Voor wie denkt dat party planning weer zo’n Amerikaanse trend is die snel overwaait, think again. Ook de nuchtere Nederlander geeft nu steeds vaker en meer geld uit aan kinderfeestjes, sweet tables en exclusieve decoratie. Daarom deel ik 7 manieren om sneller nieuwe klanten te krijgen. Zelfs met minder dan 15 minuten per dag.
1. Bundel je diensten
Iedereen houdt van keuze hebben, dus waarom zouden je klanten daar nee tegen zeggen? Je diensten bundelen is dé manier om te laten zien dat jij dé party planner bent die ze nodig hebben! Het is een laagdrempelige manier om iets extra’s bij te boeken. Laat weten dat ze in aanmerking komen voor korting als ze meerdere diensten bij je afnemen. En zelfs als je maar een kleine korting aanbiedt, je verkoopt nog steeds meer dan één dienst. Dit is meteen de perfecte manier om te laten zien wat je kan en sneller nieuwe klanten te krijgen.
2. Bied extra hulp aan klanten
De meeste klanten willen één persoon die alles kan regelen. Stel de juiste vragen en kom erachter wat ze écht nodig hebben. Je klanten zijn geen party planners, dus vaak weten ze niet wat er allemaal bij komt kijken. Denk bijvoorbeeld aan het vinden van een locatie of andere dingen waar jouw hulp als expert goed van pas komt. Dit is de perfecte manier om de klant aan je te binden en meer te verdienen met extra services. De klant heeft je al geboekt om een party te plannen, en op deze manier investeer je een beetje extra tijd en verdien je meer.
3. Vind nieuwe leveranciers
Trouw blijven aan je oude vertrouwde leveranciers is belangrijk, maar je wilt ook je netwerk uitbreiden om naamsbekendheid te krijgen. Als je nieuwe leveranciers leert kennen, is de kans groot dat zij hun klanten naar jou verwijzen. Dat is een goede manier om sneller nieuwe klanten te krijgen. Plus, misschien vind je een leverancier die betere diensten levert dat je huidige leverancier. You never know! Wees wel voorzichtig. Het laatste wat je wil is een nieuwe leverancier uitproberen voor een belangrijke opdracht en er spijt van krijgen. Vraag na bij andere party planners hoe zij de diensten ervaren of check de recensies van hun klanten.
4. Vind een partner
Samenwerken met een partner kan echt een groot voordeel zijn voor jullie allebei. Het brengt meer klanten binnen en ze betalen je gewoon de prijs van je diensten (tenzij jullie deals aanbieden). Als je al een goede relatie hebt met iemand uit je netwerk, wees dan niet bang om een samenwerking te bespreken. Misschien heeft diegene dezelfde gedachte! En het kan zo simpel zijn als klanten naar elkaar verwijzen, of letterlijk samenwerken als een duo.
5. Breid je diensten uit
We weten allemaal dat een business groeien tijd kost. Maar wanneer het gebeurt geeft het je bedrijf een flinke boost. Als je de middelen hebt, kijk dan hoe je je diensten kunt uitbreiden. Waar ben je nog meer goed in waar klanten behoefte aan hebben en graag voor betalen? Vraag via Instagram of Facebook wat klanten willen en bedenk wat ervoor nodig is om dit aan te bieden. Good things take time, dus breid pas uit als je basis stabiel is.
6. Maak de klant nóg specialer
Sneller nieuwe klanten krijgen heeft ook te maken met klantenbinding. In contact blijven met je klanten is onwijs belangrijk voor je business. Je wilt natuurlijk dat ze je aanbevelen bij iedereen die ze kennen. Maar nog beter is om een relatie op te bouwen zodat ze je keer op keer boeken. Breng ze als eerst op de hoogte van nieuwe diensten. Verstuur een bedankkaartje, een berichtje of feliciteer ze een jaar later op hun speciale dag. Het wordt gewaardeerd!
7. Leer iets nieuws
Ook al ben je goed in wat je doet, er zijn altijd nieuwe trends in de party planning sector. Dat maakt je werk juist zo interessant. Investeer in een cursus, leer nieuwe dingen en blijf op de hoogte van alles rondom party planning. Geef klanten waar ze écht om staan te springen. Zo word en blijf je de allerbeste party planner die je kunt zijn!