Whoop whoop! Je hebt een geweldig idee voor een nieuwe party dienst. Dit is je kans, je voelt het. De klanten staan binnen no-time voor je in de rij, want dit willen ze zonder twijfel! Maar wacht eens even…WEET je dat of HOOP je dat? Zorg dat je vooraf weet of klanten interesse hebben in jouw party diensten.

Stel jezelf kritische vragen

Hebben klanten interesse in jouw party planning diensten? Veel startende party planners en party stylisten negeren deze stap, omdat ze de negatieve feedback niet willen horen. Erg vervelend wanneer je alles al hebt ingekocht maar niemand interesse heeft. Marktonderzoek doen bespaart tijd, frustratie en vooral veel geld.

1. Hoe ziet de party planning sector eruit?

Ga altijd op zoek naar de laatste trends en ontwikkelingen. Wat is blijvend en wat verandert er met de dag? Het vieren van baby showers, gender reveals en verjaardagen zal voorlopig blijven. Het is praktisch onderdeel geworden van de Nederlandse samenleving. Maar wie zijn de mensen die hier party planners en party stylisten voor inhuren? Hoeveel geven ze uit? Word de organisatie en aankleding van feesten steeds vaker uitbesteed of juist minder? Kijk dus naar de feiten en cijfers, niet alleen naar de mooie feeds op Instagram. Een groeiende sector is een positief teken dat er ook voor jou een plek is in de markt.

2. Waar hebben klanten behoefte aan?

Je marktonderzoek begint altijd met een enquête. Een goede enquête helpt om inzicht te krijgen in wat toekomstige klanten willen. Met die informatie kun je beslissen welke party diensten jouw bedrijf wel of niet moet aanbieden. Schrijf op in welke regio je actief wilt zijn, wie je doelgroep is en welke diensten je wilt aanbieden. Stel dat je baby showers wilt organiseren in jouw regio, dan is het belangrijk om te weten hoeveel baby’s daar jaarlijks geboren worden.

3. Wat zijn hun interesses?

Zulke informatie kun je vinden op de website van het Centraal Bureau voor de Statistiek of van je eigen gemeente. Je wilt natuurlijk ook weten wat deze vrouwen bezighoudt, wat hun interesses zijn en wat ze zouden betalen voor jouw diensten. Stel een enquête op en deel het op (online) plekken waar jouw doelgroep actief is. Feedback van je doelgroep is de beste manier om jouw party dienst goed af te stemmen op hun wensen.

4. Wat onderscheid jou van je party collega’s?

Je bent niet de eerste en zeker niet de laatste ondernemer in de party planning sector. Maar de sector is booming en er zijn nog genoeg gaatjes om te vullen. Dus wat maakt jouw anders dan je party collega’s in de sector? Is het jouw stijl, je achtergrond of de unieke manier waarop jij thema’s tot leven brengt met aparte spullen? Mijn advies is om altijd een niche te kiezen. Je wilt tenslotte ergens om bekend staan bij je klanten zodat ze interesse krijgen in jouw party diensten.

5. Wat is er nog niet?

Denk bijvoorbeeld aan eerste verjaardagen. Als jij niets anders aanbiedt dan eerste verjaardagen, durf ik te wedden dat je straks helemaal vol zit. Waarom? De eerste verjaardag is een bijzonder moment en ouders willen het al te graag vieren (maar hebben geen idee hoe). Tada! Daar ben jij als ‘eerste verjaardag’ expert! 

Is marktonderzoek écht nodig?

Ja, ja en ja! Natuurlijk kennen we allemaal wel een verhaal van iemand die gewoon is begonnen en nu een succesvol bedrijf heeft (lucky b*tch!). Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Je moet altijd nagaan of klanten interesse hebben in jouw party diensten. Stel jezelf kritische vragen om het beste uit je toekomstige party bedrijf te halen. Hulp nodig? Boek hieronder een sessie met mij.