Let me guess: je hebt je prijzen snel bedacht toen je met je party planning bedrijf startte, net als veel andere party planners. De kans is groot dat je zo snel mogelijk klanten wilde hebben, dus waarschijnlijk zijn ze te laag. En nu je van opdracht naar opdracht gaat, heb je geen tijd om kritisch naar je prijzen te kijken. Of je vindt het veel te ingewikkeld. Herkenbaar?

Ik deel 5 signalen die je vertellen of je te lage prijzen vraagt. En no worries, ik laat ook zien hoe je dit vandaag nog anders aanpakt.

 

Signaal 1: Je kijkt naar je kosten in plaats van je waarde

De prijs is wat de klant betaalt, maar waarde is wat de klant krijgt. Stel jezelf drie vragen.

1. Wat kost het in euro’s om het probleem dat je klant heeft op te lossen met jouw diensten? 2. Wat kost het de klant als ze het zelf doen? 3. Wat zijn de voordelen van een sweet table laten creëren door jou? Denk aan geen stress voor je klant, geen tijd kwijt aan spullen zoeken en met producten blijven zitten die ze toch nooit meer gebruiken. Baseer je prijzen dus op de toegevoegde waarde die je levert. Je zal versteld staan hoeveel klanten bereid zijn om te betalen als ze geen vinger hoeven uit te steken én waar voor hun geld krijgen.

 

Signaal 2: Je baseert je prijzen op die van je concurrenten

Het is meer dan logisch dat je concurrentie hebt. Je bent tenslotte niet de enige party planner in Nederland. Maar is het écht nodig om de goedkoopste te zijn? Hell no! Nogmaals, je toegevoegde waarde is belangrijker dan de kosten. Ik geloof dat elke party planner uniek is op haar eigen manier, dus achterhaal wat jou onderscheidt van de rest en speel daar op in. Als jij meer waarde levert op een bepaald vlak (bijvoorbeeld betere service, hogere kwaliteit producten, meer opties voor personalisatie), wees dan niet bang om je prijzen te baseren op die extra waarde.

 

Signaal 3: Je biedt diensten aan elke party planner heeft

Hoe meer diensten je aanbiedt die andere party planners niet hebben, hoe logischer het is om hogere prijzen te vragen. Klanten zijn vaak bereid om meer te betalen voor iets wat uniek is. Al is het alleen maar om al hun Instagram volgers jaloers te maken (true story). Als jij exclusieve sweet tables aanbiedt met producten die niemand anders heeft, vraag dan een hogere prijs dan een party planner die ‘standaard’ sweet tables aanbiedt. Maak het verschil duidelijk. Want als jij de meerwaarde van jouw dienst niet inziet, waarom zou een klant dat wel moeten doen?

 

>>> Download gratis: 10 simpele manieren om prijzen te bepalen <<<

 

 

Signaal 4: Je hebt je prijzen nog nooit aangepast

Je hebt je prijzen nog nooit verhoogd, terwijl je inmiddels 10 keer beter bent dan toen je begon. Misschien heb je klanten die al vanaf dag één bij je boeken en nog steeds dezelfde prijs betalen. Begrijp me niet verkeerd, je relatie met je klant is belangrijk. Maar besef ook dat jij verantwoordelijk bent voor je bedrijf en er rekeningen op je wachten. Als je bang bent dat je je klant verliest, kan ik je vertellen dat dit nergens voor nodig is. Je vaste klant weet allang hoe goed je bent (duh, daarom komen ze terug) en zal echt niet ineens naar een ander gaan omdat je prijs iets verhoogd is. Want jouw toegevoegde waarde is belangrijker dan de kosten, en dat weten ze. Geef netjes aan dat de prijs iets verhoogd is door de betere kwaliteit spullen die je hebt, exclusieve leveranciers (of vul zelf in). Wees niet te bescheiden, je hebt talent en bent goed in wat je doet!

 

Signaal 5: Je bent bang om ‘te veel’ te vragen voor je diensten

De meeste party planners zijn het vak ingerold vanuit hun passie. Wat ooit een hobby was is nu (deels) je werk. En dat is prachtig, maar ook vaak het probleem. De passie is er nog steeds, maar een hobby kost geld en met een bedrijf verdien je geld. Als je bang bent om mensen ‘te veel’ te vragen voor je werk, kun je twee dingen doen. Je accepteert dat het bij een hobby blijft en neemt het verlies van je opdrachten voor eigen rekening. Of je verandert je mindset en gaat serieus aan de slag met de juiste prijzen vragen voor je diensten. Je werkt er hard voor, dus wees niet bang om een inkomen te verdienen met dat wat je het liefste doet.

 

Heb je hulp nodig om de juiste prijzen te vragen?

I’m your girl! Ik laat je stap voor stap zien hoe je dat doet, maar ook welk verdienmodel het beste bij jouw diensten past en wat je op basis van jouw situatie per jaar moet verdienen om van je bedrijf te kunnen leven. Dat en nog véél meer. Je kunt zelfs al vandaag starten. Klik hier als het tijd is om jouw financiën eindelijk op een rijtje te krijgen!

0 reacties

Categorieën