Eerste Hulp bij Party Planning cropped-haute-stock-photography-toss-the-confetti-final-6 Wat leer je in de beginnerscursus?

Wil je als beginner starten in de party sector? Dan helpt de Beginnerscursus jou op weg naar je eerste betaalde opdracht. Dit is wat je gaat leren.

Wat is party planning?

Leer wat party planning inhoudt en wat het verschil is tussen een party planner en party stylist. Party planning definieer ik als het plannen van sociale evenementen met emotionele waarde. Want als party planner maak je altijd onderdeel uit van speciale momenten in het leven van je klant. Je werkt met ouders, kinderen, bedrijven en leveranciers. Het is een volwaardig beroep dat absoluut niet onderschat moet worden. Het is meer dan ballonnen blazen en slingers ophangen. Je bent project manager, creatief directeur en party planner in één. 

Party diensten aanbieden

In deze module leer je welke diensten je kunt aanbieden als startende party planner of stylist. Er zijn namelijk verschillende feestjes die je kunt organiseren en dat bespreken we in de Beginnerscursus. Baby showers, kinderfeestjes en gender reveals, maar ook tafelstyling of een personeelsfeest. Wat je aanbiedt heeft vooral te maken met wat jou happy maakt. De één is dol op kinderfeestjes en de ander richt zich liever op zakelijke gelegenheden.

Van concept naar party

Party planning of styling begint altijd met een visie. Die werk je uit tot een realistisch concept, waarin je de wensen van jouw klant meeneemt én je eigen stijl. Net als een project is party planning een proces. Elk feest dat je organiseert is een project en jij bent de projectmanager die ervoor zorgt dat de opdrachtgever tevreden is. Het uitvoeren van een project gebeurt altijd in een bepaalde volgorde: voorbereiding, uitvoering en evaluatie. In dit deel gaan we ons alleen richten op de voorbereiding van het feest. 

Spullen kopen of huren

It’s shopping time! Ik vertel in deze module waar je toffe spullen vindt of huurt bij collega’s in de party sector. Een moodboard is de perfecte manier om een ​​indruk te geven van het eindresultaat. Je wilt dat de klant visueel ervaart wat ze kunnen verwachten. Let op dat je een sfeerbeeld geeft en niet het exacte eindresultaat. Je steekt veel tijd in dit proces en als ze niet met je willen samenwerken, kunnen ze je visie door een ander laten uitvoeren.

Leveranciers vinden

Hoe en waar vind je leveranciers die jouw visie tot werkelijkheid brengen? Dat vertel ik je in deze module. Als je eenmaal weet welke items je nodig hebt om die visie tot leven te brengen, is het tijd om geschikte leveranciers te vinden. We hebben het al eerder gehad over de rol van partyplanner en party stylist. Onthoud: je hoeft niet alles zelf te doen. Doe waar je goed in bent en laat anderen dat ook doen. Met de juiste leveranciers kun je samen iets heel moois creëren.

Draaiboek opstellen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Een party voorbereiden wordt stukken makkelijker als je een draaiboek hebt. Hierin noteer je o.a. welke leverancier op welk tijdstip komt, wat er allemaal moet gebeuren en welke benodigdheden erbij horen. Zo kun je taken makkelijk delegeren als het nodig is, zonder dat je steeds aangetikt wordt met vragen. Het draaiboek is wat mij betreft onmisbaar voor elke opdracht die je doet. Het hoeft helemaal geen uitgebreid document te zijn; een A4 is al genoeg. 

Ben je enthousiast geworden? Neem een kijkje bij de Beginnerscursus!