Heb je als party planner een ondernemingsplan nodig?

Leestijd: 4 min

Als party planner weet je maar al te goed hoe belangrijk een goede planning is. Het is de basis van elk succesvol feest zodat alles volgens plan verloopt. Vaak wordt vergeten dat je bedrijf óók een planning nodig heeft, namelijk in de vorm van een ondernemingsplan. Volg de stappen hieronder om te beginnen.

Wat is een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan is een document dat de belangrijkste aspecten van je bedrijf bevat. Hierin staat wat je bedrijf inhoudt, welke doelen je hebt, hoe het opereert, de structuur van het bedrijf en andere belangrijke zaken. Een ondernemingsplan zorgt er ook voor dat je georganiseerd blijft, je focus behoudt en het laat je ‘the big picture’ van je bedrijf zien. Het kan uit twee pagina’s bestaan op honderd pagina’s, zolang de kern duidelijk is.

Heb ik als party planner een ondernemingsplan nodig?

Misschien sta je op het punt om een party planning bedrijf te starten en – omdat het zo nieuw is – twijfel je of je tijd moet steken in het schrijven van een ondernemingsplan. Of misschien run je al een tijdje je eigen bedrijf vanuit huis en loopt alles op rolletjes, zonder ondernemingsplan. Naar mijn mening maakt een ondernemingsplan het verschil tussen een hobby en een bedrijf. Als je serieuze plannen hebt voor je bedrijf, dan heb je zeker weten een ondernemingsplan nodig.

Het houdt je scherp

Het ondernemingsplan houd je gefocust op het doel van je bedrijf (waarom doe je wat je doet?), je doelgroep (voor wie doe ik het?) en het budget (hoe verdien ik ermee?). We raken allemaal wel eens afgeleid, of hebben van die momenten dat je denkt: waarom ben ik hier ook alweer mee begonnen? Omdat je dit allemaal zwart op wit hebt staan, blijven je doelen in zicht en kun je gericht je bedrijf runnen.

>>> Ondernemingsplan nodig? Boek jouw afspraak hier <<<

Wat moet er in je ondernemingsplan staan?

Omschrijving: het eerste aspect van je ondernemingsplan is een omschrijving van wie je bent en wat voor bedrijf je hebt. Je kunt starten met een zin als: “(naam bedrijf) is een party planning bedrijf dat…” of “(naam bedrijf) specialiseert zich in het organiseren van…” Je snapt wat ik bedoel.

Doel: Wat is het doel van je bedrijf? Wat wil je met je bedrijf bereiken? Wil je de beste party planner van jouw regio worden, of heb je een hoger doel voor ogen?

Structuur: Hoe zit je bedrijf in elkaar? Werk je solo, met een business partner of heb je personeel in dienst? Als je personeel hebt, schrijf dan hun taken en verantwoordelijkheden uit.

Producten en diensten: Welke producten en diensten bied je aan? Schrijf alles – maar echt alles – op. Denk niet alleen aan het organiseren van een party, maar ook aan andere taken die erbij komen kijken. Bijvoorbeeld het inhuren van leveranciers voor de catering, onderhandelen voor hotelprijzen etc.

Doelgroep: Wie zijn je ideale klanten? In welk segment valt jouw bedrijf en wat voor klanten wil je aantrekken? Beschrijf je ideale klant.

Marketing: Op welke manier zorg je dat klanten interesse krijgen in jouw bedrijf? Heb je plannen om een website te maken of is social media voldoende? Of sta je zo nu en dan op beurzen om je bedrijf te promoten?

Financiën: Hoe zorg je dat je een inkomen verdient als party planner? Welk verdienmodel gebruik je en hoe maak je winst? Welk betaalsysteem gebruik je voor je bedrijf?

Verstop je ondernemingsplan niet in de onderste lade

Schrijf geen ondernemingsplan om het vervolgens in de onderste la van je bureau te dumpen. Je ondernemingsplan is dé routekaart van je party planning bedrijf en is altijd relevant. Bewaar het op een plek waar je het niet uit het oog verliest – want uit het oog is uit het hart! Houd het dichtbij je zodat je niet vergeet waarom je je bedrijf bent gestart, waar je bedrijf voor staat, waar je naartoe wilt en hoe je daar komt.

Wees eerlijk tegen jezelf

Net als met alles in het leven is het makkelijk om afgeleid te raken van je doelen wanneer er obstakels zijn. Gebruik je ondernemingsplan om op het rechte ‘party planning pad’ te blijven. En wees vooral eerlijk tegen jezelf. Evalueer elke drie maanden wat goed gaat en wat minder goed gaat. Raak niet gedemotiveerd als iets totaal anders loopt dan je had verwacht. Je kunt je plan altijd nog aanpassen en weer vol gas vooruit. En onthoud: “if the plan doesn’t work, change the plan but never the goal.”

To write or not to write…

Je hebt nu de juiste tools om zelf aan de slag te gaan, maar misschien word je al moe bij de gedachte dat je alles op papier moet zetten. Heb je geen zin of tijd om zelf een ondernemingsplan te schrijven? Boek een sessie en ik neem contact met je op.

Wil je weten wat je talent waard is?

Volg onze online cursus ‘Get your money, honey!’. Je ontdekt hoe je jouw uurtarief berekent, prijzen bepaalt en winst maakt met elke opdracht. De cursus is ook geschikt voor party stylisten. Wil je meer informatie? Klik dan hier.