Eerste Hulp bij Party Planning 39 3 eye-openers over prijzen bepalen in de party sector

Er zijn drie lessen die ik heb geleerd over prijzen bepalen in de party sector. Dit is de grootste uitdaging voor iedereen die net is gestart. Maar als je het direct goed aanpakt hoef je er niet lang mee bezig te zijn. If only I knew! Hier zijn drie eye-openers over prijzen bepalen in de party sector.


#1 De prijs hangt af van de doelgroep die je wilt bereiken

Ik dacht ooit dat alle klanten hetzelfde wilden, namelijk een aantrekkelijke prijs. Op een dag had ik een kennismakingsgesprek met een vrouw die een groot feest wilde voor haar dochter. Een super deluxe feest met alles erop en eraan. Ik dacht dat ze een scherpe prijs wilde, dus die gaf ik haar. En weet je wat ze zei? Ik vind dit veel te goedkoop, we kiezen toch voor de andere party planner die we hebben gesproken. O-M-G! Ik wist niet wat ik moest zeggen. Conclusie: weet wie je doelgroep is. Deze vrouw behoorde overduidelijk tot het hogere segment en had hele hoge verwachtingen. Ik was nog niet op dat punt en daarom reflecteerde mijn prijs dat ook niet.

#2 Je prijs is gebaseerd op de toegevoegde waarde die je levert

Een KEIHARDE les waardoor ik lange tijd niet wist wat ik écht waard ben: je toegevoegde waarde bepaalt wat je verdient. Ik stond nooit stil bij het feit dat wij alles – maar dan ook alles – voor onze klanten regelen. Een keer zei een klant tegen mij: als ik hier het dubbele voor moest betalen, had ik het zeker gedaan. Wauw. Toen pas had ik het door. Dankzij ons ervaart de klant geen stress, hoeven ze niet van winkel naar winkel, geen leveranciers te zoeken, ballonnen te blazen. Dat regelen wij allemaal! Wat de klant het waard vindt is belangrijk. Je kunt een paperclip kopen bij Hema voor €1 of bij Tiffany & Co voor $1500. Het is maar net wat de klant het waard vindt.

Eerste Hulp bij Party Planning n9f2k2?v1701284871 3 eye-openers over prijzen bepalen in de party sector

#3 Prijzen verschillen in de party sector en dat is okay

Okay, de laatste les die ik heb geleerd. Net als iedereen die start keek ik naar de prijzen die gevraagd werden. Dat is iets wat al mijn cursisten opbiechten wanneer ik ze spreek, haha. Maar je hebt er niks aan. Elke ondernemer heeft andere kosten die gedekt moeten worden. Iemand met een bedrijfsauto hoeft geen busje te huren, dus rekent waarschijnlijk andere transportkosten. En wie zegt dat zij hun prijzen goed hebben berekend? Neem dus altijd je eigen situatie mee in je prijzen en niet die van een ander.

Wil je leren hoe jij prijzen bepaalt voor je diensten? Download de gratis gids om jouw prijzen te berekenen!