Samenwerken met influencers kan een geweldige manier zijn om jouw party bedrijf te promoten. Je haalt het meest uit de samenwerking als je vooraf duidelijke afspraken maakt. Dit zijn onze tips als je gaat samenwerken met influencers.
Stel een duidelijk doel
Voordat je contact opneemt met influencers is het belangrijk om een idee te hebben van de samenwerking. Wat hoop je te bereiken? Wil je de naamsbekendheid vergroten, meer boekingen krijgen of een dienst promoten? Als je een duidelijk doel voor ogen hebt, kun je de juiste influencers kiezen. Word je benaderd door een influencer, dan is een doel hebben nét zo belangrijk.
Doe research
Als je zelf op zoek gaat naar influencers, zorg dan dat er een match is met jouw doelgroep. Sommige influencers zijn onwijs populair bij tieners, maar dat zijn niet de personen die jou uiteindelijk boeken. Dat zijn hun ouders. Kortom: veel volgers betekent niet meteen dat de influencer jou meer klanten bezorgt. Onderzoek wie hun doelgroep is, wat hun volgers liken en of zij de juiste persoon zijn om jouw doel te bereiken.
Bouw relaties op
Heb je zelf een influencer op het oog? Bouw dan een waardevolle relatie op. Volg ze op social media, ga in op hun stories en deel hun berichten. Hiermee kun je op hun radar komen en makkelijker contact leggen. Uit het niets een samenwerkingsvoorstel neerleggen als je niets van diegene weet werkt vaak averechts.
Win-win situatie
Influencers krijgen dagelijks verzoeken om producten en diensten te promoten. Bied iets van soortgelijke waarde aan in ruil voor hun promotie. Afhankelijk van je beroep kan dat de verhuur van backdrops zijn, een baby shower in thema of een luxe taart. Maar wees ook duidelijk over wat je terug verwacht. Bijvoorbeeld een Story, een bericht op de feed of een videorecensie waarin je wordt getagd.
Duidelijke verwachtingen
Zorg ervoor dat jij en de influencer op één lijn staan over wat er van beide partijen wordt verwacht. Wees duidelijk over deadlines, richtlijnen en bedragen voordat je met elkaar in zee gaat. Je hoeft geen gratis kinderfeestje aan te bieden, alleen maar omdat het je wordt gevraagd. Het is een investering die geld kost, dus als jij verwacht dat er deels voor betaald wordt moet je dit communiceren.
Check de resultaten
Zoals ik net al zei is samenwerken met een influencer een investering. Elke investering heeft als doel dat het resultaat oplevert. Vandaar dat het doel zo belangrijk is. Als jouw doel is om er 50 volgers bij te krijgen, houd dit dan goed bij. Heb je 500 volgers of meer? Dan is je doel behaald en is de samenwerking voor jou succesvol. Dit kun je allemaal checken bij de statistieken van je social media.
Samenwerken met influencers
Houd deze tips aan als je gaat samenwerken met een influencer. Wil je alles leren over een onderneming starten in de party sector? Neem dan een kijkje bij de opleiding Van Passie naar Party Bedrijf!