De corona crisis heeft onze sector bijna zo goed als uitgeschakeld. Dat betekent niet dat je stil hoeft te staan. Maar waar moet jouw bedrijf zich tot 1 juni in hemelsnaam op focussen? Het voelt alsof al je harde werk in één keer voor je neus instort. Daarom 4 corona-proof doelen die je in drie maanden bereikt vanuit huis.
1. Zichtbaarder zijn op social media
Laten we beginnen met social media. Instagram, Facebook en Pinterest zijn de beste platforms voor de party planning sector. Ze helpen niet alleen met jouw naamsbekendheid, het is ook dé plek waar de meeste klanten zich bevinden. Ben je zakelijk al actief op social media? Dan kan het geen kwaad om nieuwe doelen te stellen en nóg zichtbaarder te worden.
- Op social media inspireer je jouw klanten voor hun volgende feest. De nummer één regel: gebruik een zakelijk account en niet je persoonlijke account! Originele content voor elk platform maak je gemakkelijk in het programma Canva. Daar zijn alle formats per platform al beschikbaar. Je hoeft alleen maar je eigen afbeelding toe te voegen. Pas je content aan per doelgroep.
- Tips, ideeën en trends doen het altijd goed en zorgt voor nieuwe volgers. Je kunt een social media kalender maken zodat je altijd iets te posten hebt. Een handige planningstool die ik gebruik is Planoly. Het post jouw ingeplande berichten automatisch.
- Met een zakelijk account kun je jouw statistieken checken. Het geeft informatie over de leeftijd van je volgers en op welke tijdstippen zij actief zijn. Zichtbaarder worden op social media kun je zien als een marathon. Het heeft langer de tijd nodig voordat je resultaat ziet. Interactie met je volgers is belangrijk. Hoe beter je volgers het gevoel hebben dat ze je kennen, hoe sneller ze iets van je kopen of jouw tips aannemen.
2. Meer winst maken
De juiste prijzen vragen voor je diensten, zorgen dat klanten op tijd betalen en je party bedrijf draaiende houden is belangrijker dan ooit. Onze sector is flink geraakt door de corona maatregelen. Voorheen hadden we ons zo’n situatie niet kunnen inbeelden. Maar het schudt ons ook wakker: we moeten nog slimmer omgaan met veranderingen.
- Als je meer winst wilt maken, moet je naar een aantal dingen kijken. De eerste is jouw financiën. Hoe staat het ervoor, hoeveel winst heb je vorig jaar gemaakt en wat wil je dit jaar verdienen?
- Daarna kijk je naar jouw verkoopstrategie. Op welke manier komen klanten bij jou terecht? Is dat nog steeds een goede strategie of is het slim om aan te passen? Kijk naar je klanten, hoeveel opdrachten je per jaar hebt en met welke dienst je het meest verdient. Evalueer je party bedrijf en wees kritisch over wat goed en minder goed gaat.
- Wil je meer grote opdrachten aannemen? Dan is het misschien tijd om nieuwe samenwerkingen te starten. Met een enthousiast team dat parties plannen nét zo goed kan als jij, maak je heel veel klanten gelukkig (en komen ze steeds weer terug)! Een goed party budget is dan echt onmisbaar.
- Na je evaluatie is het tijd om doelen te stellen. Weten WAT je wilt is niet genoeg. Je moet ook weten HOE je het gaat bereiken. Neem je doel serieus en stel een plan op. Werk er elke dag naar toe in alles wat je doet. Heb je hulp nodig om jouw doelen te bereiken? Boek dan een sessie.
3. Verhoog de klanttevredenheid
This is a big one! Parties zijn super persoonlijk. Wat de klant wil is leidend en hierdoor is elke opdracht verschillend. Dat maak ons werk juist zo leuk. Maar één ding wat elke klant krijgt no matter what, is jouw uitstekende klantenservice. Je kunt de beste party queen van Nederland zijn, maar als je slechte service biedt of een vervelend karakter hebt komt de klant niet meer terug. Het gezegde ‘je hebt maar één kans op een eerste indruk’ geldt altijd!
- Een goede service bieden begint al bij het het eerste contact. Luister naar de klant, ook als je snel doorhebt dat hun budget niet toereikend is. Verwijs ze vriendelijk door naar andere collega’s die je kent. Maak een ‘veelgestelde vragen’ sectie op je website, zodat men altijd antwoord op hun vragen kan vinden. Zorg dat je goed bereikbaar bent als het nodig is.
- Ga altijd een stap verder voor je klant, zij staan op nummer één. Vraag achteraf naar hun mening en gebruik de recensie op je website en socials. Vaak wordt gedacht dat de party planning sector niets meer is dan feestjes en gezelligheid, maar het is een serieuze business.
- Stel dus serieuze doelen om jouw klanten tevreden te houden en maak een lijst om jouw service te verbeteren. Wat je uiteindelijk wilt is dat klanten keer op keer hun feestjes bij jou boeken. Dat betekent dus je zaken op orde hebben en niet achterlopen op de planning. Mijn Party Queen Kit helpt daarbij.
4. Investeer in een goed netwerk
We zijn van nature heel sociaal en dat komt goed van pas. Een goed netwerk opbouwen is namelijk goud waard. Vooral wanneer je net begint, is het belangrijk om goede relaties te hebben met verschillende leveranciers en klanten. Dat is hoe je opvalt en nieuwe opdrachten krijgt. Waarschijnlijk kun je nu al 2 concullega’s noemen die in jouw regio de meeste klanten krijgen. Dus hoe kun je opvallen als zij meer leveranciers kennen en meer opdrachten doen? Simpel: ga netwerken!
- Het klinkt misschien gek, maar samenwerken met andere party planners- en stylisten helpt jouw bedrijf groeien. Hoe goed voelt het wanneer je kunt sparren met andere professionals en kunt leren van hun fouten? Netwerken is makkelijker dan je denkt.
- Ga op zoek naar interessante personen of bedrijven op Instagram of LinkedIN en connect met elkaar. Of check wanneer er weer beurzen en netwerk events plaatsvinden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Markeer ze in je agenda en bereid jezelf erop voor.
- Weet wat je wilt zeggen als iemand vraagt wat voor business je precies hebt. Zorg dat je de juiste mensen spreekt. Ga op pad met een doel, wissel visitekaartjes uit en neem contact op na een beurs of netwerk event. Dat is hoe je waardevolle relaties opbouwt in de party planning sector.