Leestijd: 3 min

Een party bedrijf starten vanuit huis heeft veel voordelen. Je bespaart kosten en kunt al heel snel operationeel zijn. Als ondernemer heb je dus niet veel nodig om als party planner of party stylist aan de slag te gaan. Volg deze stappen om een start te maken met jouw bedrijf in de party sector.

1. Waarom wil je een party bedrijf starten?

Een party bedrijf starten begint met de vraag: waarom wil je zo graag een party bedrijf starten? Spoiler alert: als je het alleen doet voor het geld kan ik je vertellen dat je het niet volhoudt. Party planning is hard werken, dus je moet het oprecht leuk vinden en liefde hebben voor het vak. Heb je bijvoorbeeld een voorkeur voor party planning of party styling? Weinig mensen weten dat er een verschil is tussen een party planner en een party stylist. Een party planner brengt alle belangrijke leveranciers bij elkaar en steekt er vooral veel uren in. Een party stylist zorgt ervoor dat het feest er prachtig uitziet en houdt zich alleen maar bezig met de styling. 

2. Ervaring opdoen

Om de realiteit van een carrière in de party sector te ervaren, zal je eerst een opdracht moeten uitvoeren. Het idee dat je een dag vóór de boeking even alle spullen koopt, op de dag zelf snel decoreert en de rest van de dag kunt chillen is een illusie. Was het maar zo simpel. Het begint al maanden of weken van tevoren bij de voorbereiding. Je werkt het thema uit, kijkt welke producten erbij passen en selecteert de juiste leveranciers.

3. Vind een niche

De derde stap die je neemt is een niche vinden. Wat maakt jouw party bedrijf anders? Je kunt het verschil maken door diensten of producten aan te bieden die anderen niet hebben. Of je richt je op een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld jonge koppels die een baby verwachten of gescheiden vrouwen die een divorce party willen organiseren. Bedenk welke diensten je wilt aanbieden en werk ze van A tot Z uit. 

4. Kies een doelgroep

De vierde stap is bedenken wie jouw doelgroep is en jouw ideale klant eruit ziet. Voor wie bestaat jouw bedrijf en wat voor type klanten wil je hebben? Als je doelt op klanten in het hogere segment, zal jouw bedrijf dit van top tot teen moeten uitstralen. Bedenk voor jezelf wat er nodig is om ze te bereiken en hoe exclusief je diensten moeten zijn. Je kunt ook marktonderzoek doen om te weten of er interesse is in jouw party diensten. Dat kan in een Facebookgroep, via de stories op je Instagram of bijvoorbeeld Surveymonkey. Dit kun je allemaal doen zonder ooit je huis te verlaten. 

5. Prijzen berekenen

Zodra je weet wat voor party bedrijf je wilt starten, is het tijd om het financiële plaatje te bekijken. Wat kosten je producten en diensten en wat moeten klanten ervoor gaan betalen? Je hebt dus een verdienmodel nodig voor je party diensten. Werk je bijvoorbeeld met een uurtarief of met een service fee? Denk daarbij ook na of je alle diensten zelf uitvoert of gebruik maakt van leveranciers. Dat zijn dingen om goed over na te denken. 

6 Investeringen doen

Daarnaast kijk je ook naar de investeringen die je gaat doen. Wat heb je nodig om jouw party bedrijf vanuit huis te runnen? Denk aan een goede laptop, een printer, zakelijke telefoon, maar ook spullen die je nodig hebt om je opdrachten uit te voeren. Ook is het verstandig om een lijst te maken van alle spullen die je nodig hebt voor je diensten. Begin met goede foto’s maken van je werk in de vorm van een styled shoot, want dat kan ook vanuit huis. Zorg voor een professionele fotograaf zodat je alvast foto’s hebt om te delen op social media.

Party bedrijf starten vanuit huis

Je hebt dus geen fancy kantoor nodig om een party bedrijf te starten. Wat je wel nodig hebt is een plan en de motivatie om de eerste stap te zetten. Heb je daar begeleiding bij nodig? Start dan met Van Passie naar Party Planner.