Je prijs verhogen lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Als jouw bff in party planning begeleid ik je door de wondere wereld van party planning zodat je er niet alleen voor staat. Ik heb al vele dames een duwtje in de rug gegeven om te zorgen dat ze betaald krijgen wat ze waard zijn. Daarom deel ik 4 signalen dat het tijd is om jouw prijs te verhogen.

Signaal 1: Je raakt geïrriteerd als klanten teveel tijd in beslag nemen

Er zijn klanten die de volledige opdracht aan je toevertrouwen en er zijn klanten die jou elke seconde van de dag nodig hebben. Als je daar geïrriteerd door raakt en denkt: pff, ik krijg niet genoeg betaald voor deze onzin, dan is dat een duidelijk teken dat je prijs omhoog moet. Blijkbaar doe je meer dan de opdracht waard is. Je bent natuurlijk slim genoeg om professioneel te blijven, maar denk er eens over na. Als je meer betaald kreeg voor de opdracht, zou je dan net zo geïrriteerd reageren?

Signaal 2: Je biedt maatwerk

Als je maatwerk levert, dan is het bijna vanzelfsprekend dat daar een passende prijs bij hoort. Newsflash: in de party sector is bijna alles maatwerk. Je maakt van verschillende elementen een prachtig geheel, speciaal voor je klant. Je bent meer dan iemand die feestartikelen inkoopt en ballonnen opblaast. Je zorgt voor een totale beleving en geeft klanten iets wat ze zelf niet waar kunnen maken. Klanten betalen voor het resultaat, niet voor je tijd.

Signaal 3: je hebt een wachtlijst

Je prijs verhogen is slim als je regelmatig volgeboekt bent waardoor er klanten op de wachtlijst komen te staan. Een fysieke of digitale rij voor de deur betekent dat er mensen zijn die per se door jou geholpen willen worden. Want laten we eerlijk zijn: je bent niet de enige in jouw vak. Je bent dus goed in wat je doet en het is tijd om je prijzen te verhogen. Wees niet bang om klanten te verliezen. Juist het tegenovergestelde gebeurt. De klanten die niet blijven maken plaats voor klanten die de waarde van jouw talent inzien. Dat brengt mij meteen bij het laatste punt.

Signaal 4: klanten vinden dat je je prijs moet verhogen

Als dat geen teken is, dan weet ik het ook niet meer. Klanten hoeven geen rekening te houden met jou, maar met hun eigen portemonnee. Dus als ze vinden dat je te weinig rekent, dan is dat de mooiste bevestiging die je kunt krijgen. Bovendien hoef je niet bang te zijn dat ze vertrekken, want ze waarderen je werk. Iedereen verdient het om betaald te krijgen wat ze waard zijn. En jij bent degene die ervoor moet zorgen.