Waarom je te weinig verdient met je party bedrijf ligt meestal aan twee dingen. Als het aankomt op een party bedrijf starten kan het allemaal vrij snel gaan. Maar waar de meeste vrouwen vastlopen is prijzen bepalen. Het gevoel van angst en onzekerheid maken dit een onnodig ingewikkelde klus. Geloof mij: het kan een stuk sneller én makkelijk als je meteen stopt met deze twee dingen.

1. Concentreer op de waarde die je levert

Een van de meest voorkomende dingen die ik hoor als ik met mijn klanten praat over hun prijzen, is dat ze veel tijd hebben besteed aan het vergelijken van zichzelf en hun bedrijf met anderen. Natuurlijk is het nuttig om te weten hoe de markt ervoor staat, maar het kan ook gevaarlijk zijn. Je weet namelijk niet hoe de prijs van een ander tot stand is gekomen. Het enige wat je dus doet is vergelijken wat anderen in rekening brengen voor hun diensten, maar niet welke waarde ze leveren. Iemand die €1000 vraagt kan een vreselijke klantenservice bieden, of werkt misschien met producten van lage kwaliteit. 

2. Vraag om feedback

De waarde die je levert is waar je bedrijf om draait. Dat is waar klanten voor terugkomen. Het lijkt misschien alsof je “alleen maar” een baby shower hebt neergezet, maar in feit heb je een aanstaande vader alles uit handen genomen zodat hij de moeder van zijn kind een mooie herinnering kan meegeven. Allemaal dankzij jou. Het gaat dus veel dieper en zo ervaren tevreden klanten het ook. Daarom is het zo goed om feedback te vragen. Daarmee wordt bevestigd wat jouw werk écht voor anderen betekent.

.

3. Blijf uit andermans financiële situatie

De sleutel voor een gelukkig leven is bemoeien met je eigen zaken. In dit geval is het: bemoei je met jouw eigen financiën. Het gebeurt veel te vaak dat ondernemers hun prijzen baseren op wat ze denken dat klanten wel of niet kunnen betalen. De vraag is: waarom? Je weet dondersgoed hoeveel tijd en geld er in jouw werk zit. De financiële situatie van jouw klanten is dus niet jouw zaak. Jouw zaak is hen overtuigen dat jouw diensten het geld dubbel en dwars waard zijn. En wanneer de klant de waarde inziet, zullen ze akkoord gaan. Het is dus niet jouw taak om je klant te beschermen tegen de uitgave die ze gaan doen. Ze zijn vrijwillig bij jou terechtgekomen en kunnen zelf keuzes maken.

Louis Vuitton gaat ook niet akkoord met €20,- omdat jij geen tas van €2000,- kan betalen.

4. Onthoud dit als je te weinig verdient

  1. Het is aan de klant om te beslissen of de diensten die jij biedt het prijskaartje waard is. Het is aan jou om hen te overtuigen dat jouw werk het dubbel en dwars waard is.
  2. Klanten die het graag genoeg willen zullen ervoor betalen. Als ze dat niet doen, dan zal er altijd iemand anders zijn die er wél graag voor betaalt. 
  3. Als je bang bent om hogere prijzen te vragen omdat je denkt dat klanten het niet kunnen of willen betalen, dan ben je tegenstrijdig bezig. Je onderhandelt namelijk met jezelf namens je klant. Dus bedenk voor jezelf: aan wiens kant sta je eigenlijk? Laat klanten voor zichzelf denken en richt je energie op de toekomst van je bedrijf.

Heb je het gevoel dat je klaar bent om meer te leren over het bepalen van je prijzen en het verkopen van je diensten? Download de ultieme gids voor starters!