Deze factoren hebben invloed op je prijzen

Leestijd: 3 min

Je prijzen zijn de basis van je inkomen als ondernemer. Als party planner wil je natuurlijk ook dat je prijs in balans is met de waarde de je levert. Niet te hoog, maar zeker niet te laag. Benieuwd welke factoren invloed hebben op jouw prijs? 

Te hoog of te laag

Dat je moet verdienen om je business draaiende te houden is algemeen bekend. Je prijzen bepalen is dus een serieuze kwestie. Als je prijzen te hoog zijn zullen weinig mensen ervoor betalen. En als er voor de klant geen ‘bewijs’ is dat je het bedrag waard bent worden ze wantrouwend. Zijn je prijzen te laag, dan twijfelt men over de kwaliteit van je werk. En als ze te laag zijn terwijl je excellent werk levert kom je wanhopig over. Kan het nóg ingewikkelder?!

Verdienen met je passie

Nu vraag je je natuurlijk af: wat is te hoog en wat is te laag? En hoe vind je de perfecte mix waarbij jouw prijs aansluit op de kwaliteit die je levert? Startende ondernemers zetten hun prijzen vaak te laag. De één houdt bijna niets over en de ander maakt misschien een kleine winst. Wat vaak vergeten wordt is dat je terugkerende bedrijfskosten hebt en ook nog eens belasting betaalt. Als je dit allemaal op een rijtje zet, komt er toch meer bij kijken als je wilt verdienen met je passie.

Doelgroep

Wie is je doelgroep? Als je je richt op exclusieve klanten uit het hogere segment, zullen je prijzen daar ook naar zijn. Als je prijzen te laag zijn, zullen ze twijfelen aan je expertise en kwaliteit. Ondanks dat iedereen wel van een goede deal houdt, wil niemand de ‘bodemprijs’. Ze willen waar voor hun geld. En de toegevoegde waarde zit in jouw talent en de producten die je gebruikt.  De markt die je bedient bepaalt deels welke prijzen je kunt vragen. Een party planner voor Hollywood celebrities vraagt hele andere prijzen dan een party planner voor particuliere klanten zoals jij en ik.

Verdienmodel

Als je serieus een inkomen wilt verdienen als party planner, heb je een verdienmodel nodig. Er zijn 3 verdienmodellen die heel goed werken voor party planners.

  1. Vast tarief- Je hebt vaste prijzen voor je diensten, zodat klanten vooraf weten wat het hen gaat kosten. Dat kan ook in de vorm van een pakket zijn. Jij bepaalt wat daarbij inbegrepen is en alles wat daarbuiten valt is tegen een meerprijs.
  2. Uurtarief – Als je met een uurtarief werkt, breng je altijd eerst in kaart hoeveel uur je voor de opdracht nodig hebt. De klant betaalt je voor de uren die jullie in het contract hebben vastgelegd.
  3. Percentage – dit verdienmodel kun je op twee manieren gebruiken. De eerste manier is een percentage van het budget van de klant. Dit werkt het best als het om hoge bedragen gaat. De tweede manier is dat je een percentage rekent over de kosten die jij voor de opdracht hebt gemaakt. Hoe hoger de kosten, hoe meer je verdient.

Schrijf je in voor de cursus

Wil je weten hoe deze verdienmodellen werken, hoe je prijzen bepaalt voor je diensten, wat jouw persoonlijke uurtarief is en meer? In de online cursus ‘Get your money, honey!’ leer je echt alles wat je moet weten om een inkomen te verdienen als party planner.