Eerste Hulp bij Party Planning 45 Welk tarief past bij een party planner of stylist?

Heb je geen idee welk tarief je moet vragen als party planner of stylist? Dat is niet zo gek, want het tarief dat je vraagt is afhankelijk van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan ervaring, locatie en de specifieke diensten die je aanbiedt. Hier zijn een aantal tips!

Ervaring

Als je veel ervaring hebt in het plannen of stylen van evenementen, dan is het logisch dat je tarief dit weerspiegelt. Klanten zijn vaak bereid om meer te betalen voor de expertise van een professional. Maar dit betekent niet dat je een heel laag tarief moet rekenen als je net gestart bent.

Locatie

De locatie speelt ook een rol. De kosten van levensonderhoud en bedrijfskosten kunnen per regio verschillen. Heb je een kantoor aan de Zuidas in Amsterdam, dan zijn je bedrijfskosten een stuk hoger dan in een dorpje in Friesland. Dit neem je mee in het tarief dat je rekent, want de kosten moeten natuurlijk maandelijks gedekt worden.

Diensten

Specifieke diensten kosten meer moeite en vaak ook geld. Bied je een full-service dienst aan, dan regel jij alles van A tot Z. De klant wordt volledig ontzorgd. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Of misschien verhuur je unieke items voor speciale gelegenheden. Dit kan allemaal van invloed zijn op je tarief.

Eerste Hulp bij Party Planning n9f2k2?v1701869919 Welk tarief past bij een party planner of stylist?

Verdienmodel

Sommige party stylisten rekenen een uurtarief, terwijl anderen pakketten aanbieden. Het is helemaal aan jouw welk verdienmodel je kiest, zolang je weet wat je uitgeeft en verdient aan elke opdracht. Heb je nog geen verdienmodel? Check dan mijn e-book!

Concurrentie

Onderzoek wat andere party planners en stylisten in jouw regio in rekening brengen voor vergelijkbare diensten. Het is belangrijk om concurrerend te blijven, maar onderscheidend te zijn op basis van je kwaliteit en service. Tip van mij: ga niet onder de prijs zitten om de goedkoopste te zijn. Bereken liever je prijzen, zodat je zeker weet dat het klopt.

Doelgroep

De doelgroep van je klanten kan ook invloed hebben op je tarieven. Als je je richt op luxe evenementen, dan kun je hogere tarieven vragen omdat de doelgroep dat verwacht. Weet dus goed aan wie je diensten verkoopt en wat hun verwachtingen zijn.

Wees transparant over je tarieven

Het is altijd een goed idee om transparant te zijn over je tarieven en duidelijk te communiceren over wat er wel en niet is inbegrepen. Natuurlijk is alles maatwerk. Daarom is het prima om een startprijs te vermelden, zodat klanten weten wat ze minimaal moeten uitgeven.