Er zijn 7 belangrijke zaken die je moet regelen voordat je een party dienst aanbiedt. Wanneer je eenmaal een goed concept hebt, stroomt de adrenaline door je lijf van enthousiasme. Maar heb je overal aan gedacht? Dit zijn 7 zaken die je absoluut afgevinkt moet hebben voordat je aan de slag gaat.
1. Wat gaat de party dienst kosten?
De prijs is natuurlijk het allerbelangrijkst. De prijs van je party dienst kun je berekenen door een optelsom te maken van alle kosten die je hebt. Vervolgens kies je een verdienmodel en bereken je jouw salaris. Heb je hier hulp bij nodig? Check het e-book Verdienmodellen.
2. Bezorgen of ophalen?
Wil je spullen gaan verhuren? Denk dan goed na of klanten de producten kunnen ophalen of dat jij de spullen bezorgt. Mijn advies: bezorg altijd zelf je spullen. Liever dat je met zekerheid je spullen in goede staat aflevert, dan dat een klant jouw producten onzorgvuldig in een te kleine auto propt en beschadigd terugbrengt.
3. Kunnen klanten wijzigingen doorgeven?
We kennen ze allemaal: klanten die op het laatste moment nog iets willen wijzigen. Geef altijd aan wat de uiterste datum is om wijzigingen door te geven, bijvoorbeeld uiterlijk twee of drie weken van tevoren. Je hebt te maken met je eigen tijdsindeling en die van leveranciers. Vaak plannen zij het werk ruim van tevoren in en zijn wijzigingen niet meer mogelijk. Gun jezelf een stressvrije opdracht en geef altijd door tot wanneer je wijzigingen accepteert.
4. Wat is inbegrepen in de party dienst?
Je kunt veel voor je klant doen, maar er zijn wel grenzen. En jij bent degene die ze moet stellen. Als je een party dienst aanbiedt, geef dan duidelijk aan wat er wel en niet inbegrepen is. Alles wat erbuiten valt kun je aanbieden tegen een meerprijs. Of je kunt klanten doorverwijzen naar een leverancier. Als party queen hoef je niet alles zelf te kunnen, daar hebben we onze getalenteerde collega’s voor!
5. Hoe wordt er gecommuniceerd?
Tegenwoordig wordt er volop gecommuniceerd via de DM op Instagram. Mijn tip is om daar direct mee te stoppen. Waarom? Omdat je veel beter kunt communiceren via de mail. Allereerst heb je alle afspraken zwart op wit en ten tweede voorkom je de verwachting dat je direct moet reageren. Hetzelfde geldt voor WhatsApp. Communiceer pas via de app als een klant jou daadwerkelijk heeft geboekt. Je hoeft niet voor iedereen benaderbaar te zijn, er mag best wat afstand tussen zitten.
6. Wanneer dient de aanbetaling gedaan te zijn?
Ga never nooit aan de slag zonder een aanbetaling! Dit is noodzakelijk om de eerste voorbereidingen te treffen, maar ook een garantie dat de klant jouw werk en tijd serieus neemt. Niets is vervelender dan een opdracht die geannuleerd wordt, terwijl je alles al hebt geregeld. Aanbetalingen variëren van 25 tot 50%. Zorg dat je het volledige bedrag binnen hebt voordat de opdracht plaatsvindt.
7. Algemene voorwaarden
Dat brengt mij meteen bij mijn laatste punt. Laat altijd algemene voorwaarden opstellen door een jurist. Hierin staat hoe jouw bedrijf te werk gaat, wat klanten van jou mogen verwachten en andersom. Denk hier niet te luchtig over, het is belangrijker dan je denkt. Een contract is de perfecte manier om te zorgen dat klanten zich aan de gemaakte afspraken houden.
Bereid je goed voor op deze zaken
Zorg dat je al je zaken op orde hebt voordat je een party dienst aanbiedt. Heb je hulp nodig om al je zaken op een rijtje te krijgen? Download dan het e-book ‘Start jouw party bedrijf’.