Eerste Hulp bij Party Planning 113 Waarom succesvolle party planners nooit hun prijzen delen in DM’s

Een potentiële klant stuurt je een bericht met de vraag: “Wat kost het?” Als je kant-en-klare diensten verkoopt heb je hier meteen antwoord. Maar als je maatwerk levert zit het anders. Het is misschien verleidelijk om snel een prijs te sturen, maar als je dat doet haakt 90% van de klanten af. Waarom gebeurt dit en wat kun je doen om te zorgen dat je deze klanten niet verliest? Ik leg het je uit!

Prijs zonder context voelt ‘duur’ aan

Wanneer je zomaar een prijs deelt zonder enige uitleg, komt het vaak ‘duur’ over. Klanten zien enkel het bedrag, maar begrijpen niet wat ze voor dat bedrag krijgen. Het ontbreekt aan context en zonder dat inzicht lijkt het een hoge prijs. Ze hebben geen idee welke waarde er achter het bedrag zit, wat de investering hen oplevert of waarom dat bedrag het waard is.

Je mist een kans om je waarde te laten zien

Door direct je prijzen te delen sturen, mis je een waardevolle kans om jezelf te onderscheiden van anderen. Klanten willen meer weten dan alleen hoeveel iets kost (ook al denken ze dat de prijs het belangrijkst is). Ze willen begrijpen welke ervaring je biedt, wat de voordelen zijn van werken met jou en wat ze precies kunnen verwachten van jouw diensten.

Eerste Hulp bij Party Planning n9f2k2?v1703837141 Waarom succesvolle party planners nooit hun prijzen delen in DM’s

Stel een vraag en bied een passend aanbod

De oplossing is eenvoudig: gebruik een slimme DM-strategie. In plaats van direct een prijs te sturen, begin je met een vraag waarmee je ontdekt wat de klant precies zoekt. Wat is hun visie voor het feest? wat is de gelegenheid? Dit geeft je meer informatie over hun wensen en verwachtingen. Met die informatie stel je een offerte op. Geef jezelf ongeveer twee dagen om de offerte op te stellen. Via de offerte laat je zien waarom jij de beste keuze bent.

Prijzen delen via jouw offerte

Door deze strategie te gebruiken, geef je klanten het gevoel dat ze gezien en gehoord worden. Ze krijgen niet alleen een prijs, maar ook een persoonlijke ervaring en een goed begrip van wat je hen te bieden hebt. Dit vergroot de kans dat ze niet alleen geïnteresseerd zijn, maar ook daadwerkelijk boeken.

Wil je weten hoe je de juiste prijzen berekent en het goed aanpakt? Neem een kijkje bij de cursus Get Your Money, Honey!